keskiviikko 13. marraskuuta 2019

Tästä se alkaa



142,5 kg. Tämän aamun numerot jotka vilkkuvat vaa'an näytöllä. Se on hirmuinen lukema - varsinkin naisella. No, olenhan minä 180cm pitkä, että en ihan omena ole, mutta kyllä jotkut ovat kuvitelleet minun olevan raskaana. Harmi että se ei ole totta.

Olen haaveillut pitkään laihdutusleikkauksesta.  Kävin diapetekseni takia kontrollissa TK-lääkärillä ja keskustelimme leikkausmahdollisuudesta. Paljon on tehty jo ennen tätä, olen elämäni aikana pudottanut varmaan ainakin tuon 140 kiloa mitä nyt painan. On ollut painonvartijoita muutamaan otteeseen, ENE-diettiä, Painonhallintataloa ja omatoimista painon pudottamista. Painoa on pudonnut, mutta aina se on syystä tai toisesta tullut takaisin.

Syitä leikkaukseen on useita; huima BMI, II-tyypin diapetes, uniapnea, verenpaine, väsymys ja jaksaminen. Olen kuitenkin alle 40-vuotias, joten pitäisi jaksaa työelämässäkin vielä ainakin 25 vuotta. Lapsen kanssa touhuaminen vie voimat - työviikko vaatii aina veronsa niin että viikonloppuna ei jaksa mitään. Joku saattaisi sanoa jotain ruuhkavuosista, ja onhan tämä osittain sitäkin, mutta kyllä pääasiassa koen että painoni on rasite ja syy huonolle ololleni. Tosin olen vielä toipumassa vaikeasta masennuksesta, joten sekin vaikuttaa asiaan.

Kirje

Viikko sitten sain kirjeen HUSin vatsakeskuksesta. Avasin sen innolla, paksuudesta päätellen se sisälsi paljon tietoa. Olinkin aivan oikeassa. Tärkein tieto oli se että minulla on aika vatsakeskukseen 21.1.2020 ja aletaan selvittää tätä leikkausmahdollisuutta.

Olen nyt makustellut kirjeen infoa viikon ja yöllä sain ahaa-elämyksen, että jaan kokemukseni muillekin. Olen löytänyt vain yksittäisiä blogipostauksia ko. aiheesta, en kokonaista blogia. Ja toisaalta, ei se haittaa vaikka tätä ei kukaan lukisikaan, tuleepahan itse avattua omaa ajatusmaailmaa. Jos se jotakuta kiinnostaa tai auttaa, niin hyvä.

Mitä aion tehdä ennen tammikuuta? Panostaa syömiseen 😃
Käytännössä aloitin sen jo muutama viikko sitten TK-lääkärin tapaamisen jälkeen. Heikkouteni, sipsit, olen laittanut pannaan. Jos on naposteltava suolaista niin sitten mieluummin popcornia. Karkkia harvoin syönkään, mutta ne myös ovat kiellettyjen listalla. Samoin muu makea ja nopeat hiilarit. Lisään kasviksia ja proteiinia. Näitä perusjuttuja.
Tiedän mitä pitää tehdä, en vain ole saanut aikaiseksi aiemmin. Painonvartijoissa oli ryhmän tuki takana, ehkä se on jotain mitä tarvitsisin edelleen. Mutta yritän ainakin alkuun omin voimin. Ja tänään otin "virallisen" alkupainon josta lähden liikkeelle.


Nyt se matka alkaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti