maanantai 27. heinäkuuta 2020

Alaspäin mökillä

Niinpä se vain kummasti auttoi kun tuli takaisin mökille töihin.

Täällä on tullut oltua nyt muutama päivä ja paino on lähtenyt alaspäin kummasti. Täällä ei tule herkuteltua eikä ole kiusauksia kaivella kaapista mitään, kun on ostanut kaupasta vain sen mitä tarvitsee ruokailuita varten. Ja kauppaan - siis kunnon kauppaan - on reilu 20 kilometriä suuntaansa. Tuohon lähikauppaan, joka on pieni myymälä yksityisen huoltoaseman yhteydessä, on vain noin 12km, mutta siellä valikoima on mitä on. Ja koko perheen ruokkiminen pelkästään sen kaupan valikoimilla tulisi sekä kalliiksi että yksipuoliseksi. Ja aika herkkupitoiseksi.



Mutta alaspäin se on pienikin nytkähdys. Ja se on aina ilon aihe. 

Täällä ollaan tämä viikko etätöiden parissa ja ensi viikko sitten taas lomaillaan. Tosin ei tämä ihan hirmuista lomaa ole, koska viinimarjoja on tullut niin paljon että huh. NE pitää kerätä, turha niitä on linnuille jättää. Samoin mustikkaa tulee reilusti. Ainoa ongelma on että meillä ei täällä ole pakastinta. Onneksi meille tulee vieraita jotka voinevat viedä meidän marjoja pakkaseen mennessään. Tai sitten me ei syödä muuta kuin viinimarjoja ja mustikoita ja karviaisia kaksi viikkoa.... 😊 

Olen pohtinut tässä että miten painonpudotus mitataan painonhallintatalon kanssa. Tarkoitan siis sitä, että mitä painonhallintatalo ja vatsakeskus pitävät minun lähtöpainonani. Ilmeisesti kuitenkin sitä painoa mikä punnittiin Jorvissa kun lähete painonhallintataloon tehtiin. Eikä tuota ylintä piikkiä tuossa käppyrässä. Toisaalta se on väärin, koska olenhan minä pudottanut sen kaikki tuosta korkeimmasta lukemasta. Mutta toisaalta ymmärrän että se pitää olla ns. Virallinen paino, eli sairaalan vaa'alla punnittu.

Toisaalta olen myös miettinyt että miten painonpudotusprosenttia käytetään. Kun kävin vatsakeskuksessa, minulle sanottiin että ennen leikkausta pitää pudottaa 7% painoa. Kuitenkin Käypä Hoito suositus muuttui maaliskuussa, jonka jälkeen laihdutusleikkausta ennen suositellaan 5% painonpudotusta. Olen miettinyt että kumpaa lukua minun kohdallani sovelletaan. PAinonhallintatalon valmentajani on ilmeisesti lomalla, kun ei ole tähän kysymykseeni vastannut.

Painonhallintatalon harjoituksissa tällä viikolla mietittiin omia sisäisiä ajatuksia ja sitä minkälaisia ennakkoluuloja ja/tai ohjeita meillä on itsestämme. Käytiin läpi sitä että miten ajatukset voivat olla estäviä ("en jaksa lähteä lenkille") ja miten ne saisi muutettua positiiviseksi tekemiseksi ("teen kotona pienen keppijumpan jos en jaksa lenkkeillä"). Näitä ajatuksia ja mielikuvia meistä jokainen käy läpi. Esimerkkinä myös se kuinka itsensä peilistä näkeminen ei kerro sitä paljonko on laihtunut. Itse pudotin 15 vuotta sitten reilusti painoa. En nähnyt itseäni peilistä normaalikokoisena vaan isokokoisena edelleen. Nyt kun katson tuolta ajalta otettuja valokuvia olen surullinen, koska olin niin lähellä normaalipainoa, että miksi päästin painoni nousemaan uudelleen. Tosin silloin painonpudotus oli vähän epäterveellistä, minulla oli bulimian oireita, joten ehkä on parempi että teen tämän homman hitaasti.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti